Archív udalostí pre Považská galéria umenia v Žiline zobraziť miesto
Monika a Ľubo Stacho SAKRÁLNE PRÍBEHY
SAKRÁLNE PRÍBEHY autorov Moniky a Ľuba Stacha sa snažia vizuálnym jazykom rozprávať o premenách chrámov na Slovensku a podať autentické svedectvo o osudoch niektorých židovských a kresťanských sakrálnych objektov. Projekt upriamuje pozornosť na naše kultúrne dedičstvo, ktoré sme zdedili od predošlých generácií a budeme ho odovzdávať tým, čo prídu po nás. Výstavu autori rozdelili do šiestich kapitol: Minulosť, Rituály, Konzum, Kultúra, Smútok, Krása. Celý súbor zahŕňa najstaršie románsko-gotické kostoly, potom vyberá duchovné stánky aj z iných slohov a samozrejme drevené kostoly. Zvláštna pozornosť je venovaná osudu synagóg.
Tvorbu diel výstavy podporil z verejných zdrojov formou štipendia Fond na podporu umenia.
Jan Kostaa: Trofeje
Jan Kostaa s výstavou Trofeje, ako mužský autor, dočasne dopĺňa stálu expozíciu Prvé múzeum intermédií III Nežná sila, venovanú tematike rodu, v ktorej sú prezentované diela 8 autoriek a 1 autora zo zbierky intermédií Považskej galérie umenia v Žiline (zriaďovateľ Žilinský samosprávny kraj).
ZOLTÁN AGÓCS: Bol som tam, som tu.
Výstavný projekt Zoltána Agócsa predstaví maľbu, ktorá prekračuje definíciu plochého média. Jeho obrazy vystupujúce ako objekty, v ktorých je podstatné nielen plátno, ale aj rám, vzájomnými vzťahmi vytvoria nový tajomný priestor, akúsi scénu pripravenú pre diváka a jeho malé drámy. Vystavené budú nové maľby, ale aj staršie aktualizované či výtvarným zásahom doplnené práce, ktoré sa ako záznam kontinuality Agócsovej tvorby stanú súčasťou nového konceptu.
DVA PRÍBEHY: Machnáč a Merina
Obsahom výstavy Dva príbehy bude prezentácia dvoch aktuálnych prípadov budov a areálov, ktoré sú dôležitou súčasťou verejného priestoru a sú nositeľom jedinečnej kultúrnej hodnoty. Budova liečebného domu Machnáč v Trenčianskych Tepliciach a industriálny areál Merina v Trenčíne sú dôležitými arch. pamiatkami, ktoré sú v súkromnom vlastníctve a chátrajú. O ich záchranu pre širokú verejnosť sa snažia aktivisti z kultúry - umelci, architekti, fotografi, dokumentaristi. Výstava priblíži súčasný stav vecí, tiež predstaví umelecké aktivity a intervencie v rámci spomínaných objektov, ako aj dôležité združenia či jedincov snažiacich sa o záchranu.
Rastislav Sedlačík: ZA maľbou / Behind the Painting (collateral damage)
Výstava je multimediálnym výstavným projektom, ktorého základom je autonómna maliarska stratégia orientovaná na prekračovanie možností „štandardného závesného obrazu“ smerom k jeho expandovaným polohám. Maliarska platforma a jej atribúty sú základným východiskom projektu.
Projekt pracuje s podstatou galérie – ktorým je v zmysle prezentácie umenia – predovšetkým výstavný priestor. V prípade PGU ide o hlavné výstavné priestory na prvom poschodí – typu white cube - vo všeobecnosti umelcami vyhľadávanými a odbornými aktivitami galérie nastavenými pre prezentáciu videoumenia a nových médií).
Realizáciu výstavy z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu.
Lucia Marcucci
Lucia Marcucci (Florencia, 1933) sa objavila na alternatívnej umeleckej scéne už v šesťdesiatych rokoch. Štyrikrát sa zúčastnila na Bienále v Benátkach a jej diela nedávno tvorili veľkolepú kulisu prehliadky kolekcií Prêt-à-porter na Jar/Leto 2021 módneho domu Christian Dior.
Lucia Marcucci patrí medzi hlavné predstaviteľky hnutia Gruppo 70. Vzniklo v šesťdesiatych rokoch minulého storočia s cieľom reagovať na masívny rozmach masmédií a priradiť slovu nový význam.
Novinové výstrižky so sloganmi a rôznymi obrazovými formami vytvárajú v Marcucciovej dielach silné posolstvá. Je to spôsob, akým umelkyňa pretvára skutočnosť, upozorňuje na postavenie žien, vzdoruje patriarchálnej spoločnosti, dožaduje sa slobody a mieru, poukazuje na nezmyselnosť vojen.
Tomáš Rafa: My Body, My rules!
Pred 100 rokmi získali ženy v Československu a Poľsku volebné právo. O 100 rokov neskôr vychádzajú ženy opäť do ulíc, aby sa postavili voči politickým obmedzeniam ich sexuálnych a reprodukčných práv. Chcú rozhodovať zodpovedne o svojom tele a svojej budúcnosti. Tlak na sexuálne a reprodukčné práva žien sa každoročne v tichosti deje aj na Slovensku.
Výstava Tomáša Rafu My body, my rules! je správou z 2 názorovo protichodných táborov a jej cieľom je ešte viac otvoriť diskusiu o sexuálnych a reprodukčných právach žien slovenskému publiku. Kurátorkou výstavy je Diana Majdáková.
Prvé múzeum intermédií III – Satelit je sprievodný program aktuálnej expozície. Venovaný je prezentácii diel umelcov a umelkýň – predovšetkým mladšej generácie, ktoré korešpondujú s témami a zameraním expozície PMI.
Stano Masár – Ako čítať skutočnosť?
Výstavný projekt je dielom Stana Masára, dôležitého umelca súčasného umenia objektu a inštalácie. Pre autora, prítomného na našej výtvarnej scéne, už viac než dve desaťročia, je typický spôsob tvorby, ktorý priamo vychádza z konceptu - je pre neho východiskovým bodom diela.
Projekt je sčasti monografickým titulom, no jeho koncepcia sa odvíja od nových diel, z ktorých mnohé sú autorovými reakciami na parametre výstavného priestoru. Spadajú do línie, v ktorej sa zaoberá tzv. inštitúciou umenia, jeho prevádzkou, ale aj problematikou „rozplývania sa“ umenia v každodennosti a ťažko uchopiteľného fenoménu: čo umenie vôbec činí umením. Pod týmto zorným uhlom sa PGU v Žiline automaticky stáva tiež dielom - subjektom umenia.